Brasillll...lala lala lala lalaaaaa: caiparinha´s!

26 augustus 2012 - Fortaleza, Brazilië

Paraty

Na een helse 25 uur durende rit van de watervallen van Iguazu op weg naar "Sao Paulo" om daar weer over te stappen op een andere bus naar "Paraty". Na ruim een dag reizen, helemaal uitgeput eindelijk in Paraty. Het mooie koloniale kustdorpje maakte de lange reis in een klap goed. Eindelijk strand, zee en slipperperiode!! Hier hebben we met de groep een caiparinha-boottocht gemaakt. Een priveboot met muziek en gratis caiparinha´s (bekendste cocktail van Brazilie voor de niet-wetenden) van 11u tot 18u. Het resultaat was 16 dronken en dansende mensen, die het cachaca-festival dezelfde avond in het dorp niet meer gehaald hebben. Paraty (ofwel party) was geslaagd.
Helaas de volgende morgen met een dikke kater met de catamaran over zee op weg naar Ilha Grande (eiland waar we 3 nachten blijven).

Ilha Grande:

Een klein eiland dat ons deed herinneren aan Thailand. Na 10 min kende je alle straten al. Ideaal om enkele dagen te relaxen. Het "lopez Mendez" strand is een van de mooiste stranden die wij tot nu toe gezien hebben. Het zand maakte een heerlijk knarsend geluid (als sneeuw) als je erover heen liep. Op dit eiland hebben we vooral niets gedaan. Een duiktochtje naar een wrak, een snorkelavontuurtje, een bbq en alweer caiparinha´s.

Rio de Janeiro.

Zijn naam te danken aan de Portugezen die in januari de stad ontdekten en dachten dat deze langs een rivier lag --> Januari-rivier, acheraf bleek dat de stad aan een grote baai lag.
Rio staat vooral bekend om de stranden, meest bekend en daarom ook bezocht, Copacabana en Ipanema strand.

Tijuca regenwoud (national Park) is het grootste woud ter wereld midden in een stad. In het woud bevindt zoch o.a. reusachtig standbeeld Christus de Verlosser 38m hoog, op de 710m hoge Corcovado (berg).
Sugerloaf is een bergtop van 396m hoog en is kegelvormig (suikerbroodberg). De berg is t bereiken met een 1400m lange kabelba.

Verder de lapa-stairs (200 trappen) bestaande uit tegeltjes van de hele wereld gezien, Santa Teresa wijk en de Sao Sebastiao Metropolitan Cathedaal. Een erg moderne cathedraal in de vorm van een kegel, waar 20.000 mensen in kunnen.

Favela:
Helaas woont een groot deel van de mensen in grote sloppenwijken, ookwel favela´s genoemd. Er is sprake van veel criminaliteit en ze zijn gevaarlijk doordat ze door drugsbendes worden geleid. Het was de moeite waard om de grootste favela van Rio (Rocinha) met een tour te bezoeken. Erg geemotioneerd waren we niet, vooral veel stank, hondenpoep op de straten die beter steegjes konden worden genoemd. Van de drugsbende hebben wij niets gezien. (gelukkig)

Rio is de thuishaven voor 4 voetbalsclubs die op het hoogste niveau spelen. Het Maracana is een van de grootste voetbalstadions ter wereld, maar helaas gesloten i.v.m. verbouwingen voor het WK 2014 en Olympische spelen 2016. Wij hebben een soort bekerwedsrtijd bezocht tussen Botafogo (Rio) en Palmeiras (Sao Paulo). Botafogo bekend voor ons, doordat Clarence Seedorf daar nu speelt. Wij konden ons geluk niet meer op toen hij speede en ook nog eens scoorde. Helaas was het stadion niet rijkelijk gevuld en waren ze ondanks een 3-1 zege, door een 2-0 nederlaag bij de uitwedstrijd, niet door naar de volgende ronde.

Uiteraad konden we Rio niet verlaten zonder te hang-gliden (liggend onder een delta-vlieger) boven het Tijuca woud. De combinatie van woud, stad, strand en de zee was fantastisch. Een 20 minuten durende vlucht, waar je je net een vogel voelt.

Fortaleza:

Een stad in het noordwesten van Brazilie en ligt dichtbij de evenaar. We zijn dus verzekerd van goed weer en een zon, zee strand periode. De boulevard, de veel strandbarretjes, het praia do futuro strand en ons mooi luxe hotel, zorgen voor een mooie afsluiting van onze 3 maanden durende trip door zuidamerika.
Verder is hier vooral luieren en zullen we jullie niet verder vervelen met uitgebreide verhalen. Tot over een weekje,

dikke kus Diederik & Geertje

Hoogtepunten per land:

Peru:
Colca Canyon hike
Machu Picchu

Bolivia:
De jungle en dieren in Rurrenbaque (niet de muggen),
De death road fietsen in la Paz,
Paragliden in Sucre,
De mijnen in Potosi,
De zoutvlaktes

Chili
De zandwoestijnen in San Pedro de Atacama i.c.m. het sandboarden,
Santiago natuurlijk de ziekenhuisopname van Geertje,
Paaseiland
De 4-daagse boottrip door Patagonie,
Het National Park "Torres del Paines" in Puerto Natalis.

Argentinie
Patagonie met de geweldige gletsjer "Perito Moreno",
Buenos Aires: de wijken, de tangoshows, de grote steaks (parilla´s) en het uitgaansleven,
Watervallen in Puerto Iguazu en de speedboot er doorheen.

Brazilie

Tot volgende week.
    Xxx
  2. Jeu vervoort:
    26 augustus 2012
    Geweldig!!! Wat een verhalen.
    Tot vrijdag, Geniet van de laatste vakantiedagen.

Groetjes,
    Jeu
  3. Marja willems:
    Geertje en Died,
    Geniet van jullie laatste weekje, we gaan de verhalen en
    schitterende foto's zeker missen!
    Goede reis terug,
    groetjes Marja
  4. Angela:
    26 augustus 2012
    de caipiroska'sssss zijn ook erg lekker...mmmm maracuja:)

xx angela
  5. Mirella:
    26 augustus 2012
    Wat zijn die maanden omgevlogen, en wat hebben jullie veel gezien! geniet nog van het prachtige Brazilie. Alvast een goede reis terug en we zien elkaar op het feesie. Dikke knuf, Mirella xxx
  6. Marjolijn:
    28 augustus 2012
    Haha mooi! Goede terugreis en tot vrijdag! X
  7. Fleur:
    28 augustus 2012
    Ben zo jaloers op die prachtige reis die jullie hebben gemaakt! Tot heel snel :) xx