PATAGONIE: WE LOVE IT!!!!!!

25 juli 2012 - Puerto Montt, Chili

Met Navimag boot door Chileens Patagonie!

Met de boot vertrokken we van Puerto Montt naar Puerto Natales in het zuiden van Chili. Een vierdaagse boottrip door het Chileense Patagonie. We hadden een mooie kamer, die we helaas moesten delen met een Koreaans stelletje. In totaal waren we met 16 personen, hoezo low-season!! Het eten was heerlijk aan boord. Ontbijt, lunch en diner included, heerlijk relaxen en genieten dus.... we hadden gedacht dat het meer toeristisch zou zijn, maar het was een cargo boot, die ook auto´s, bussen etc. vervoerde.
´s Nachts werden we wakker van de hevige maar langzame golven. Gelukkig werden we niet misselijk en vielen we weer snel in slaap.

De tweede dag werden we wakker met zon en een mooi uitzicht over bergen met sneeuwtoppen. We mochten ook een kijkje nemen op de brug. Hier gaf de derde officier ons uitleg over de radar beelden, de kaart waarop ze alles elke 20 min handmatig checken, de kompas etc. Hij vertelde ook dat we in dit seizoen geen walvissen konden zien helaas. Erg jammer! Maar we zagen wel zeehonden, dolfijnen, pinguins, condors en vele andere vogels. Om 16.00u passeerde we het smalste stukje van de boottrip.
Om 19.00u gingen we de open zee op, een heftig stukje met veel golven (6m hoog) tot ongeveer 7.00u de volgende ochtend. Zeeziekte-pilletjes dus maar preventief genomen.
De derde en vierde dag verliepen rustig, nog veel dieren gezien en langzaam kwamen er steeds meer bergen met eeuwige sneeuw en gletsjers in beeld. Het echte Patagonie!!!

In Puerto Natales aangekomen gingen we samen met 2 Franse stelletjes die we leerde kennen op de boot, op zoek naar een hostel (ons hostel Oasis: nog nooi zoveel kitch bij elkaar gezien) en een lekker restaurant. We boekten de trip naar het National Park "Torres del Paine" samen met de groep van de boot. Dit scheelde in de prijs (zijn immers 3 mnd op reis).

Nationaal Park Torres del Paine:

Een van de mooiste nationale parken van Chili. Een combinatie van steppe, bergen, meren, watervallen en gletsjers en een afgebrand stuk land dankzij een bbq van een toerist in januari dit jaar. Normaal is dit een zeer toeristische plek, met talloze toeristen die komen hiken, maar in deze tijd van het jaar waren wij de enige toeristen. Geen regen en soms zelfs zon, met een enorme windkracht die je zo omver blies. Het park "Torres del Paine" heeft zijn naam te danken aan de drie hoge bergen (Torres) die 2900, 2850 en 2600 meter boven zeeniveau uitsteken. Buiten de Torres die je al van verre kon zien, bezochten we het Lago Grey (groot meer met ijsblokken van de gletsjer) met uitzicht op de 15km verderop liggende Gletsjer "Grey". Een super mooi park, waar we genoten hebben van de omgeving en vele diersoorten (Tientallen condors, guanaco´s (lama-achtige) en nandoes (emoe-achtige)). Patagonie nu al niet willen missen!!!

El Calefate (Argentijns patagonie)

De volgende dag met de bus, die maar 1x per week ging (erg lucky dus) naar El Calefate (ARGENTINIE). El Calefate gaf ons een wintersport gevoel. Houten huisjes, sneeuw, veel toerisme en omringd door besneeuwde bergen. Alles draait hier om het toerisme, dat een bezoek brengt aan de "Perito Moreno" gletsjer.
Toen we aankwamen in dit mooie dorpje was onze eerste must een vlucht boeken naar Buenos Aires. Want na 2 weken amper wifi/internet, waren we hier nog niet aan toe gekomen. Toen dit geregeld was, konden we met een gerust hart op zoek naar excursies.
We wilden graag de minitrekking doen over de Perito Moreno gletsjer. Maar helaas kon dit pas vanaf 1 augsutus, en op die dag moesten wij om 17u op het vliegveld zijn. Dit was dus niet haalbaar.

Nationaal Park Los Glaciares: Perito Moreno

We besloten met de bus naar het Nationaal Park Los Glaciares te gaan, waar de "Perito Moreno" zich bevindt. Het monster van ijs is 15 km lang, 5 km breed en ligt 60 meter boven het watervlak van het meer " Lago Argentina". Van afstand namen we al verschillende foto´s van de geweldige en enorme gletsjer. Maar na 15 minuten stonden we oog in oog met de gletsjer en was het beeld nog veel mooier.
Het ijs knarst en kraakt tot zich een stuk van de gletsjer afscheurt en de shots met een donderend geluid in het water plenst. De knallen echoën nog na in het omringend gebergte. Vanuit de balkons (voetgangersbruggen langs de breedte van de gletsjer) kon je urenlang naar de gletsjer en het spektakel kijken. We waren drie keer getuige van een enorme ijsblok die in het water belandde (een op video, een op foto en de andere alleen in herinnering).
We hebben hier ook een boottocht gedaan. Het tochtje voert langs het zuidelijk deel van de gletsjer. Een andere manier om de gletsjer van dichtbij te zien, als een blauwachtige muur boven het water. Een goede aanvulling op de wandeling over de balkons (voetgangersbruggen).

El Calefate was ook de plaats waar Diederik zijn eerste echte Argentijnse steak kon eten. Een gigantische op patagonische manier bereidde Lams Steak.
Verder hebben we de tweede dag een bezoek gebracht aan "Reserva Ecologica Municipal Laguna Nimez". Een vogelreservaat, waarbij de bioloog bij Geertje naar boven kwam. Al vogelspottend een wandeling gemaakt en menige vogel dan ook gespot.

Nu op weg naar Buenos Aires. We zijn erg blij dat we op het laatste moment toch gekozen hebben om Patagonie toe te voegen aan onze reis en de boottocht naar dit prachtige stukje land hebben geboekt.
Maar we moeten zeker ooit nog terug komen, voor de walvissen bij Puerto Madryn, de hikes en trekkings in de parken, en de oversteek naar Antartica!

Niet grappig:
- Bij het inchecken horen dat er geen lunch is, dus zelf lunchen‥‥‥‥en dan toch na 5 minuten op de boot een uitgebreide lunch krijgen @ volle maag op de boot
- Aan een Koreaans stelletje vragen of ze van Noord-Korea zijn @ blunder van Geertje
- Als de zon er is in bed liggen, en wanneer je naar buiten gaat de zon zien verdwijnen achter de wolken voor de rest van de dag! is niet grappig @ bewolkt op de boot
- Na 6 dagen samen te zijn, blij eindelijk af te zijn van het Franse stel en dan te horen krijgen dat ze ook de bus nar El Calefate nemen, en ze daar weer elke dag tegenkomen is niet grappig @ together with smelly French couple
- Als toetje een limoncello bestellen en dan ijs met dessert champagne krijgen ter waarde van 14 euro is niet grappig @ verbaast in Restaurant La Tablito
- Weer een vertraagde vlucht waardoor we misschien toch de minitrekking op de gletsjer hadden kunnen halen, is niet grappig @ balen op vliegveld
- Inchecken op plaatsen aan de raamzijde, en dan precies op die plek geen raampje hebben in het vliegtuig naar BA is niet grappig @ witte muur in vliegtuig
- heel erg naar de wc moeten, maar een vrouw naast je hebben slapen de hele vlucht is niet grappig @ hoge nood in vliegtuig

1. Sander:
    2 augustus 2012
    Wow dat klinkt inderdaad als een droombestemming/trip. Ik vind jullie niet grappigs trouwens wel grappig;)

Veel plezier nog de laatste paar weken!
  2. Angela:
    2 augustus 2012
    leuk dat jullie toch naar patagonie zijn gegaan...en wat jammer dat jullie niet de gletsjer konden bewandelen...absoluut een reden om terug te gaan...net als Ushuaia, het puntje van patagonie:)

veeeeel plezier nog!!! xx
  3. Danny:
    3 augustus 2012
    Ziet er chillll uit.. Lekker :) De eier fabriek van de Paashaas al gevonden?
  4. Fleur:
    4 augustus 2012
    Klinkt echt prachtig! Hoe was het Koreaanse stelletje met wie je de kamer moest delen? Ik sliep ooit in een hostel met zo'n Koreaans stelletje en echt ongelooflijk hoe zachtjes zij konden doen, hadden ze heel de koffer in- en uitgepakt en zich omgekleed en naar bed gegaan en had je gewoon NIETS gehoord. Veel plezier in BA! xx